קצב השינויים המהיר בעידן ה-"VUCA" מקשה על מנהלים וארגונים לצפות ולתכנן לטווח הרחוק. כתוצאה מכך התפתחה אצלם התפיסה שתמונת העתיד משתנה בטווחים קצרים, ולכן הם מפסיקים לפעול מתוך חזון ארגוני-ניהולי, ומתמקדים באסטרטגיות אג'ליות.
ג'ים קולינס, מהחוקרים המובילים בעולם בתחום הארגונים, מפרסם בספר שכתב בשנות ה- 90, "לנצח נבנו", מחקר בו הוא מדגים שהחברות העסקיות המפוארות והמצליחות בעולם, אלה שעיצבו, השפיעו ואף שינו במידה משמעותית את פני ההיסטוריה, הפכו לכאלה בעיקר בזכות חזון שנבנה לנצח.
חברת דיסני מוכיחה איך חזון שנבנה לנצח, יכול לאפשר לארגון להמציא את עצמו מחדש לאורך 99 שנים, מבלי לשנותו בעת חילופי מנהלים, שינויים בכללי המשחק בסביבה העסקית, ואפילו לא בתקופת מגפת הקורונה.
המודל העסקי ששירת את חברת דיסני מהקמתה ועד לתחילת הקורונה היה ליצור סיפור ולגבות כסף בדרכים שמאירות את הסיפורים לחיים, למשל קולנוע, מרצ'נדייז, פארקים וכו'.
עם תחילתה של מגפת הקורונה נסגרו הפארקים ואולמות הקולנוע ועוד. החברה נעצרה.
עם תחילתה של מגפת הקורונה נסגרו הפארקים ואולמות הקולנוע ועוד. החברה נעצרה.
החזון של דיסני "להסב אושר להמונים" התממש באמצעות שירותי הסטירמינג של "דיסני +" שהפכו להיות מרכז החברה והובילו לבניית מודל עסקי חדש הנשען על תוכן ולא על חוויות מבוססות סיפורים. תוך שנה אחת בלבד, הגיעה חברת דיסני למחצית מכמות המנויים של חברת הסטרימינג הגדולה בעולם, נטפליקס, כך הפכה להיות מחברת בידור לחברת סטרימינג, המציאה את עצמה מחדש, ועדיין ממשיכה להסב אושר, והפעם – להמון גדול הרבה יותר.
דיסני של היום שונה לגמרי מדיסני של לפני הקורונה, והחזון הארגוני שלה מהווה כוכב צפון בתקופות סוערות ובשוך הסערה.
כשיש לכם חזון שהוא תכלית, שעונה על השאלה "אם לא הייתם קיימים – מה היה חסר בעולם" או על השאלה "לשם מה?" יש לכם כוכב שבזכותו האתגרים הניהוליים איתם תתמודדו לא יסיטו אתכם מהמהות שאתם רוצים לממש.
סיבה מעולה נוספת למה לא כדאי לכם לוותר על החזון הארגוני, קשורה לתופעת "ההתפטרות השקטה". ג'ים קולינס מצא שחזון הוא הדרך הטובה ביותר לחבר עובדים לארגון. ככל שהחוויה של העובד היא שהחזון האישי שלו מתממש באמצעות החזון הארגוני, רמת המחוברות והמוטיבציה שלו גדלה.
החזון מאפשר לכל עובד לבטא את עצמו בתוך המהות של הארגון, להרגיש חלק ממשהו גדול יותר מעצמו וכמובן, החזון הארגוני מהווה עבורו עוגן במצבי אי וודאות ותחושת חוסר מוטיבציה.
איך תגבשו חזון או תוודאו שהחזון שלכם נבנה לנצח? תשאלו את עצמכם, אם הארגון שלכם לא היה קיים, מה היה חסר בעולם? ותבדקו שהתשובה שלכם מציגה מטרה גדולה ונעלה עם חיבור אידיאולוגי, רגשי, פילוסופי, ומנוסחת במשפט אחד בלבד.
Think Fresh! גלית לוי
לשליחת מייל לחצו כאן